Monday, June 23, 2008

Majikan dan Pembantu Rumah

Ni berdasarkan pengalaman dan berlaku depan mata saya.

Kisah 1

Umur 19thn. Majikan Melayu. Baru kerja 2 bulan, hari2 kena jerit, kena marah, makan dicatu, tak ada rehat langsung, kerja dari kul 5 pagi sampai 12 malam. Dah lah tu, anak 4 orang macam anak tangga, umur dari 2-10 tahun. Tinggal di Tingkat 10 Condo di Bangi. 24hrs security, setiap hari kul 11 pagi majikan dia akan balik rumah, check anak2 dia berada dlm keadaan baik ker tak. Satu hari dah tak tahan, terfikir nak larikan diri, dia bercerita dng salah sorang cleaner kat condo tu. Caranya, masa membuang sampah di tong recycle. Konon2 buang sampah.. akhirnya dia berjaya memboloskan diri.. lari sehelai sepinggang!

Mcm mana saya tahu kisah ni?? saya dengan seorang kawan telah pergi tunggu dia tidak jauh dari condo tu, kira tolong dia lari lah.... skrg budak perempuan tu kerja dng kawan saya, rajin dan tak pernah ckp banyak.

Kisah 2

Umur 25tahun. Majikan Melayu juga. Baru kerja 3bulan. Anak 2, 4thn & 1thn lebih. Tinggal di tkt 3, apartment 5 tingkat kat Pandan Indah. Jerit pekik memang tak hingatnya. Tak paham napa org garang ni.. paranoid kot?? Kena buai anak dia tu sampai pagi. Ada ker patut maid tu dah pakai telekung pun suruh bukak, buat kerja dulu.. Eh hello.. sembahyang tu tak sampai 10 minit tau!! Dia pergi kerja kunci pintu, siap bawa kunci tu gi kerja, malam tidur bawa kunci tu masuk dlm bilik. Akhirnya maid dah tak tahan kul 3 pagi ambil tali, pergi kat pintu belakang, terjun dari tingkat 3. Nasib tak baik sampai tkt 1, tali putus.. apa lagi ..bedebukkk!!! tudia.. patah kedua2 belah tangan. Kecoh satu Apartment tu, majikan tu terpaksa hantar ke hospital & bersimen dua2 tangan maid tu.

Mcm mana saya tahu cerita ni?? Saya ke rumah kawan smlm, maid dia yg cerita. Sbb maid tu dihantar ke mak saudaranya juga maid selang 2pintu dari rumah kawan saya tu. Saya memang tak percaya. So saya dan kawan tu pun pergi lah tengok.. sah.. bersimen dua2 belah tangan.

Nasihat saya pada majikan yg giler babi ni sumer. Jangan anggap orang gaji mcm hamba abdi. Ingat, dia membantu kita meringankan kerja kita, dan kita bayar tu dengan memberi dia gaji. Bukan free, dah kira set-off lah tu, apa lagi nak didera mental dia org pulak? Buat macam saya ni, saya buat kerja saya, dia buat kerja dia. Yang penting rumah saya sentiasa bersih, baju bergosok, bunga disiram & kucing saya diberi makan. Dia nak makan, pandai2 lah dia masak. Kalau saya rajin, saya masak.. abis citer.


hmmm.. Mcm2 kes yang didengar, rasanya kalau saya tulis buku pasal maid & majikan ni memang sold out kot.. hahahahaa



3 Comments:

  1. Anonymous said...
    haih. tue majikan jahat. majikan baik mcm i dan kakak i selalu kena. dulu bwk majikan indo agak berumor kije. stat kije da buat hal. ngamok xtentu hala. last2 skali die nk angkat pisau. seb i sempat smpi bwk budak2 msk dlm blk, kunci. tauke die smpi kena belasah plak. sadis... pastu amek yg muda... mls jaga budak... pegi buang sampah trus lari... nk amek sorang2 beriban2. huhu... pastu byk lg kisah yg terjadi ngan maid. kalo i tulis pun buku pun, 3-4x tulis, soldout jugak. penat ai... ai lelaki tulen. kah3x.
    Aku Yang Weird said...
    hahahaa.. tuler. mcm2 kisah org gaji ni. Ada yg mengalahkan mem besar!
    Anonymous said...
    ina, i dont see any reason your maid nak lari. Hidup senang lenang dengan you. I am agreed with you, dia buat kerja dia, kita buat kerja kita. Dont expect too high.

Post a Comment