Saturday, July 19, 2008

Mari Memasak

Ahad, 30 July 2008. Disebabkan semalam saya masih berada di Singapore, maka hari ini (Ahad) saya pergi ke pasar basah di Sec. 24. May awal2 dah bagi tau yang dia nak ikut saya ke pasar harini, so pembantu rumah dok kat rumah buat kerja kerja yang lain.

Seawal 7 pagi saya dan May telah sampai di pasar. Apabila sampai di sebuah gerai yang menjual sayur-sayuran, saya terdengar perbualan seorang Makcik dan peniaga gerai tu. Saya rasa Makcik ni mesti salah seorang regular customer di gerai tu. Peniaga bertanyakan makcik tu "hai kak, takkan cukup dua jer mangga muda ni" Makcik tu menjawab "dua cukuplah, akak tinggal berdua jer dengan suami akak, lagi pun akak nak campurkan mangga ni dalam Gulai Lemak Ikan Tenggiri” May cuit pinggang saya dan berbisik "Na, hang tanya makcik tu camner nak masak gulai lemak ikan tenggiri dengan mangga tu” Saya pun dengan selamba bertanya " Hi Kak, boleh ajar saya masak ikan tenggiri + mangga?" Makcik tu pun segera menjawab "ish, kamu ni, akak pulak, makcik lah" sambil tersenyum. Saya jawab "sama jer, makcik atau akak, lagipun makcik nampak muda lagi” intro tu.. ayat kena susun baik2.. hahahaha. Makcik tu pun mengajar saya dengan May cara2 memasaknya.

Masak Lemak Ikan Tenggiri + Mangga Muda



Ps: Maaf, lepas makan baru teringat nak ambil gambar!

Bahan-bahan

1. 2 atau 3 potong ikan tenggiri
2. 2-3 biji mangga muda
3. 10-15 biji cili api
4. Kunyit hidup (makcik tu kata sebesar ibu jari) agak2 lah
5. Santan segar, 1 paket.
6. Garam sekucup rasa

Cara memasak

1. Masukkan cili dng kunyit & blend (campur lah air)
2. Masukkan dlm periuk, campur santan & sedikit air, sedikit garam dan masak hingga mendidih (api hendaklah perlahan jer, jng lupa kacau, takut naik minyak pulak, tak sedap!)
3. masukkan ikan, kacau lagi lepas 5 min masukkan mangga yg telah di hiris halus2 dalam gulai tu, kacau lagi 5-6 minit.. Angkat… taraaa.. dah siap!



Menu harini memang simple, tapi best.

Selain dari itu, saya juga masak Ayam Masak Merah + Tomato dan Sayur Kobis Goreng

1 Comment:

  1. Anonymous said...
    pandai masak rupanye. nk kawen ngan ai tak?

Post a Comment