Tuesday, October 7, 2008

Jiran Baru

Tiga minggu sebelum menyambut Ramadan saya melihat ada satu keluarga yang agak besar berpindah ke kawasan kediaman saya. Saya bekenalan dengan seorang wanita yang agak sudah berumur tapi masih kelihatan anggun. Beliau memperkenalkan dirinya sebagai Aunty dan suaminya sbg Uncle kepada saya. Beliau juga sempat bertanya status saya. Saya memberitahu Aunty yang saya telah bernikah, majlis persandingan akan dilangsungkan pada bulan December ini. Suami saya base di Miri cuma balik sesekali sahaja. Saya dan May membelikan mereka 2 carton air mineral pada hari itu.


Kemudian saya dan May sibuk dengan urusan seharian dan terlupa dengan kehadiran jiran baru saya di situ. Selepas 2 minggu berpuasa jiran baru itu menjemput kami berbuka puasa bersama di kediaman mereka. Masa itu cuma kami empat orang sahaja yang berbuka di situ. Sebelum saya bertanya Aunty telah telebih dahulu menerangkan yang anak2 mereka tidak dapat bersama pada hari itu.


Pada hari raya ke 3 iaitu hari Jumaat ketika saya dan suami berehat di rumah, pembantu rumah memberitahu jiran saya mengajak suami pergi sembahyang Jumaat bersama. Selepas sembahyang, suami menyampaikan hajat jiran iaitu menjemput kami beraya dirumah mereka. Sebaik sahaja saya melangkah masuk ke dalam rumahnya, saya terpandang ada satu gambar yang saya rasa baru sahaja di letakkan disitu. Gambar Uncle sedang menerima pingat dari DYMM Yang Dipertuan Agong. Saya terus bertanya kepada suami 'Uncle ni Datuk ke?' Suami menjawab 'i have no idea'.


Selepas makan, kami berbual.. Aunty memberitahu kami, mereka mempunyai 4 orang anak, kesemuanya telah bekeluarga dan beliau mempunyai seramai 8 orang cucu. Uncle juga memberitau beliau memilih untuk hidup berdua sahaja di kediaman itu. Sebulan sekali mereka anak beranak akan berkumpul di kediaman itu. Suami saya akhirnya bertanyakan perihal gambar itu, Uncle memberitahu kami yang beliau adalah seorang Datuk Seri, tetapi lebih suka di panggil Uncle oleh kami. Kami secara rasminya bekenalan pada hari itu. Sayang sekali hari Jumaat tu May belum balik dari Penang. Mereka mengucapkan syukur berkali2 kerana berjiran dengan kami yang dikatakannya mempunyai Profession yang bagus. Alhamdulillah, saya juga bersyukur kerana mendapat jiran sebaik mereka.

2 Comments:

  1. Anonymous said...
    sy juga bersyukur kalau cik ina boleh perkenalkan ank jiran kpd beta. hehe!
    Aku Yang Weird said...
    hahahaha .. yg available cuma cucu2 dia nak ker??

Post a Comment